dinsdag 19 april 2011

iOefeningen

Op het internet vind je een enorme hoeveelheid aan bruikbaar oefenmateriaal voor in de klas. Individuele oefeningen voor aan de computer of klassikale oefeningen op het digibord. Alleen al bij Klascement zijn ze in hopen te vinden onder het tabblad i-Oefeningen. Mooie hotpotatoes oefeningen ook die doelbewust gemaakt zijn en met liefde voor het vak.Klascement heeft trouwens een nieuwe service: het zoekvenster op Kacee.be
waar je eenvoudig kan weergeven waarnaar je op zoek bent. Geef hier een trefwoord in en klik op het muisje vooreen waaier aan i-Oefeningen. Heel gebruiksvriendelijk, die Belgische onderwijsgoogle.


En toch maak ik graag zelf oefeningetjes. Niet alleen om me extra werk te bezorgen. Eerder om de oefeningen meer naar mijn hand te zetten. Ik wil de oefeningen die ik aanbied in de klas volle
dig kennen. Ik wil de kinderen computeropdrachten voorschotelen die parallel lopen met de leerstof en die hén erbij helpen om deze stof nog beter te vatten. Subjectieve, uitbreidings- of herhalingsoefeningen, zeg maar... Op maat van de kinderen van de klas.

Individueel (in)oefenen
Lange tijd maakte ik gebruik van het gebruiksvriendelijke HotPotatoes.

Mooie oefeningen, eenvoudig in gebruik voor leerkracht en leerling. Maar al gauw vond ik de types oefeningen net iets te beperkt. Daarom zocht ik naar andere mogelijkheden en kwam uit bij jClic wat heel wat meer mogelijkheden biedt. jClic heeft 16 verschillende types oefeningen (4 keer meer dan HotPotatoes). Het bestuderen van de authorsoftware kostte me wel enige tijd. Maar dankzijdeze overzichtelijke handleiding lukte het me om de oefeningen naar mijn hand te zetten. Het
interessante aan jClic is dat je een rapportje kan opvragen nadat de leerling de oefeningen heeft gemaakt. Zo kan je desbetreffende leerling voor enkele oefeningetjes nog meer bijsturen en deze eventueel opnieuw laten maken.

Een voorbeeld van een eigenbereide jClic oefening vind je hier:

Meer tutorial nodig? HIER!

Klassikaal (in)oefenen

Voor het digibord gebruik ik tegenwoordig de flashcards van Quizlet. Flashcards zijn als
digitale steekkaarten met 2 kanten die je kan gebruiken als flitskaarten op het bord. Je maakt hierbij oefeningen met vraag en antwoord, waarbij de ene kant van de flitskaart de opdracht toont en de andere kant (na de klik) de oplossing. Heel simpel, maar dat maakt het net zo bruikbaar. Ik gebruik Quizlet momenteel voor het automatiseren van de bewerkingen tot 10. Maar het kan ook voor Franse woordjes, maal- en deeltafels, WO vragen of spelling gebruikt worden. Indien je wenst kan je dezelfde oefeningen als de flashcards ook individueel laten maken via 'test' of er spelletjes mee laten spelen.

Klik hier voor een voorbeeld van flashcards in Quizlet.





2 opmerkingen:

  1. Quizlet ken ik nog niet. Dat ga ik eens bekijken na de paasvakantie.

    Kleine aanvulling bij je vorig artikel: kinderen/jongeren bereiken inderdaad een kritische leeftijd waarop je zelfbeeld als flauwe plezante volledig keldert. Maar als je zoals ik computerles geeft aan (vooral) senioren dan is de skaai opnieuw de limit...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie, Jef. Altijd leuk te weten wie je artikels leest. Quizlet is zeker de moeite om te bekijken. Geweldig door zijn eenvoud. Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen