zondag 19 januari 2014

Het jaar 2013 door de ogen van een ICT-coördinator

Op school noemt ondertussen al meer dan de helft van de min 12-jarigen me al lachwekkend "de beste computerprutser".  Een geuzennaam uit het verleden die me blijft achtervolgen.  Nu sta ik niet bepaald bekend om mijn technische capaciteiten, toch probeer ik mijn titel van ICT-coördinator waardig te dragen.  Hardware- en soms ook nog softwarematig doe ik het vooral op trial and error-wijze.  Door zelf uit te zoeken hoe een probleem kan worden opgelost, vermoed ik beter te onthouden hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen.  

2013 WAS EEN JAAR VAN VERNIEUWING
  • In de zomervakantie werd duidelijk dat de oude website niet meer voldeed aan de huidige online veiligheidsnormen.  Een nieuw systeem, nieuwe fundamenten.  Het werd een lange, maar interessante zoektocht naar de juiste opbouw en inhoud.
  • Een nieuwe kijk op de wereld, een nieuwe kapitein aan het roer, doet ogen openen.  Ik ben er van overtuigd dat de nieuwe directie voor een impuls zorgt op het vlak van ICT op onze school.  De tussentijdse gesprekken doen me stilstaan bij zaken waar ik eerder geen grip op leek te hebben.  Een tastbaar ICT-beleid met duidelijke planning en vooral veel samenwerking, openheid en communicatie wordt de basis van de juiste richting.
  • De Omniwizegebruikers op onze school werden verrast door de mogelijkheden van iOmniwize.  Veel tijd en vooral geduld kroop er in het optimaliseren van de instellingen en het leggen van verbanden tussen leerkrachten, leerlingen en klassen.  Het systeem is inmiddels voor iedereen duidelijk.  Soms nog een zucht.  Het was van moeten...
  • Op technisch vlak werd eind vorig schooljaar, na overschakeling naar Telenet, een nieuwe switch gestoken.  Samen met de IT-deskundige van de gemeente bevond ik me een halve dag in een klein hokje onder de trap.  Een activiteit waar ik de dagen nadien nog deugd aan beleefde.  Spierpijn voor een ICT-coördinator: het kan!
2013 WAS EEN JAAR VAN OPLOSSINGEN ZOEKEN
  • De eerste weken van een nieuw schooljaar vul ik standaard met de klassenronde.  Elke leerkracht in elke klas kan me verwachten met de vraag of alles in orde is op ICT-gebied.  Meestal kom ik met een lijstje buiten waaraan ik opnieuw enkele weken werk heb.  September 2013 viel mee.  Enkele bordboeken weigerden dienst.  Een juiste logincode volstond.  Sommige beeldschermen gaven een vage kleur.  Het juist verbinden van de VGA-kabel loste het probleem op.  
  • Meer problemen kende iOmniwize.  Het schooljaar moest echter opgestart.  De leerlingen overgezet.  Enkele leerkrachten van leerjaar gewijzigd.  Een zoektocht die me regelmatig deed mailen naar de sympathieke helpdesk van Informat Software, de ontwikkelaar van iOmniwize.
  • De leukste vragen die ik krijg van leerkrachten is welke toepassingen ze zouden kunnen gebruiken voor bepaalde lessen.  Ik verzamelde eerder al heel wat online tools om ICT in de klas te krijgen, gerangschikt volgens ICT-doel.  
2013 WAS EEN JAAR VAN NIEUWIGHEDEN
  • Begin 2013 verdiepte ik me in de wondere wereld van de QR-codes.  De toepassingen om digitale mogelijkheden te koppelen aan analoog lesmateriaal leek me interessant.  Een zoektocht naar interessant lesmateriaal met QR volgde op de ontdekking van het gebruik van deze barcodes in de klas.  Dit resulteerde in het QR-inspiratieboek en de gelijknamige sessies op de ICT-praktijkdagen.  Het boek is sindsdien te downloaden via dit blog.  Ondertussen heeft hij al zo'n 300 leerkrachten bereikt die me mailden of tweeten.
  • Omdat onze school sinds september 2012 met iPads werkte, bleek de nood aan iPadsessies behoorlijk groot.  Na het gebruik, de instellingen en de werking van Apples tablet me eigen te hebben gemaakt, bood ik aan de collega's de kans om tijdens middagsessies de nieuwigheid onder de knie te krijgen.  Hiervoor maakte ik een basisboekje wat blijkbaar nog regelmatig wordt vastgenomen door enkele leerkrachten op school.
  • Sinds mijn aanstelling als ICT-coördinator mocht ik me ook de Veilig Online Coach van de school noemen.  Elk jaar trakteer ik de leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar op de nodige online privacy-inzichten.  Vorig jaar ontwikkelde ik daarom het Veilig Online Spel.  In groepjes werken de leerlingen aan verschillende benaderingen en toepassingen van het internet.  Over mogelijkheden, gevaren en tips.  Met natuurlijk de technologie bij de hand.  Eveneens te downloaden via dit blog.


Mijn goede voornemens voor 2014 zijn ondertussen gemaakt!
2014 wordt een jaar van communicatie, coöperatief, beleid, doelbewust en doelgericht.  Verder zou ik me graag wat meer verdiepen in gamification, het iPadbeleid op school en flip de klas.  

EDIT 21/01/14:Naar aanleiding van dit blogartikel kreeg ik deze namiddag te horen dat ik niet 5 uur, maar 8 uur als ICT-coördinator te werk gesteld ben (8/36).  Hiervan vallen de 5 uren waarvan sprake binnen de schooluren en de 3 bijkomende uren na de schooluren.  Een misvatting van mezelf. 

2 opmerkingen:

  1. Mooi overzicht!
    Een ict-coördinator zit nooit stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via klascement vond ik het Veilig Online spel. De vorige avonden heb ik het voorbereid om morgen met mijn klas te doen! WAW! Dat heb jij geweldig uitgewerkt! Ik ben laaiend enthousiast! Ik ben er 100% van overtuigd dat de kinderen dit zéér plezant EN leerrijk gaan vinden! Een dikke merci dat u uw werk deelt!!

    BeantwoordenVerwijderen