woensdag 8 januari 2014

Pas voor de klas > mijn verhaal

Mijn eerste schooldag als leerkracht herinner ik me nog goed.  Ik weet nog precies waar dat was en hoe de klas er uit zag.  Ik kreeg het bevrijdende telefoontje de tweede zondag van het schooljaar.  Een dag voordien.  Het werd een vijfde leerjaar.  Een klas vol meisjes.  Achttien om precies te zijn.  Voor een vervanging van 3 weken.  Ik had er zin in!  Het werd een geweldige eerste ervaring.  Net zoals ik me het leven voor de klas had voorgesteld.  Mijn tweede interimtaak viel, mede daardoor, zo tegen dat ik me moeilijk kon aanpassen.  De droom van de starter kreeg een grijs wolkenveld.  In de derde school werd ik voor de spreekwoordelijke leeuwen gegooid.  Een klas die hun klasleerkracht een psychologische klap had bezorgd, werd nu aan mij toevertrouwd, voor onbepaalde duur.

Tijdens mijn opleiding heb ik heel wat pedagogische en didactische kneepjes aangeleerd gekregen.  We leerden omgaan met verschillen tussen kinderen.  Er werd verteld hoe je een 'moeilijkere' klas weer meekrijgt.  Alle truken van de foor passeerden de revue.  Ze in praktijk toepassen bleek echter een ander paar mouwen.  De impact van een klas die je tot het uiterste kan drijven, werd me nooit duidelijk gemaakt.  Zeker niet na een half uur durende, helse rit door de ochtendspits.  Je bent een jonge leerkracht en wil je uiterste best doen om de kinderen ook effectief iets bij te leren.  De ervaring ontbreekt.  Alle activiteiten baseren zich op een intensieve voorbereiding waarin je elke vijf minuten van de les wil timen.  Om zeker te weten dat je niets vergeet, tijd te kort komt of over houdt.  Regelmatig met tranen in de ogen en weinig gemotiveerd, begon ik aan de terugrit huiswaarts.  Was dít echt wel mijn droomjob?  Ben ik wel geschikt voor het onderwijs?  Kan ik kinderen echt wel iets bijleren?  Vragen die op dat moment, in mijn onmiddellijke schoolomgeving, onbeantwoord bleven.  Dit ongewisse deed me na een week of vier zoeken naar iets anders.  Op mijn toenmalige school werd nauwelijks gereageerd.  

Na spontane sollicitatieacties in de privésector, waarbij ik mezelf zo volledig mogelijk probeerde te verkopen, mocht ik starten bij een telecomwinkel.  Het begin van mijn technologische goesting werd daar gemaakt.  Mijn gebrek aan hardwarekennis werd goed gemaakt door mijn spontaan contact, wat van onderwijzers wel verwacht wordt.  De mogelijkheid om iets wat moeilijker lijkt, zo simpel mogelijk uit te leggen, is een vaardigheid die leerkrachten zich gaandeweg eigen maken.  Na deze interimtaak volgden nog andere taken.  Ik werd 'overgekocht' door een concurrerende gsm-winkel, kreeg een bureaubaantje bij een groot gietijzerbedrijf en pakte boeken in aan de lopende band.  Het meest trots ben ik wel op de inhoudelijke kennis die ik opdeed in een cd-winkel.  De meest bizarre taak was deze van testpiloot van de toenmalig nieuwe Ford Mondeo: 8 uur rijden op de Vlaamse wegen om de auto's kilometers te laten maken.  

Na twaalf stielen en minstens evenveel denkbeeldige ongelukken, voelde ik de drang naar creatief denken ontzettend de kop opsteken.  Een kleine drie jaar na de stap naar 'de privé' hield ik het daar voor gezien.  Ik voelde me ouder, volwassener, geworden.  Nu pas echt klaar voor die leeuwtjes.  Een kleine stap voor de mensheid, een grote voor mezelf.  Ik ben het hier bijlange nog niet beu!  Ik ben een blijvertje, na een korte omzwerving, toch op de juiste plaats terug terechtgekomen.  

Ik kan de uitstappers begrijpen.  Heb begrip voor hun keuze.  Ik was ook een van deze 12,5% waarover sprake in de huidige Klasse voor leraren.  Het is goed dat hier aandacht aan gegeven wordt.  Startende leerkrachten zijn vaak zoekende. Goede begeleiding, een aangewezen mentor, een warme welkom of goed gesprek kunnen wonderen doen.  Zo ook 14 jaar geleden!

Tips & trucs voor startende leerkrachten vond ik hier:
Klasmanagement
Praktisch: voor beginnende leerkrachten
Leerwiki

Hier vond ik een eindwerk voor het begeleiden van beginnende leerkrachten.  Voer om te lezen...


1 opmerking:

  1. Wat goed geschreven van jou :) goed om te zien dat alles goed is gegaan. succes in de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen